روند روز افزون قیمت به روز خودرو در یکسال گذشته به یک مساله روزمره مردم ایران تبدیل شده است. مساله ای که مردم به جای جدی گرفتن، آن را به شوخی و خنده گرفته و به حال سرگردان خود رهایش کرده اند. به هر حال در آبان امسال بازار خودرو بدلیل شروع مناظرات انتخاباتی ایالات متحده آمریکا دچار ریزش شد و قیمت به روز خودرو اصطلاحا ریخت. اما  سوال اینجاست آیا این ریزش قیمت ها موقتی است یا نوید یک ریزش بزرگ را میدهد؟

کاهش قیمت به روز خودرو در هفته اخیر چگونه بوده است؟

در حالی که قیمت به روز خودرو در شهریور ماه 99 افزایش بی سابقه ای را به خود دید، اما شروع آبان امسال برای خریداران خودرو اندکی خوش یمن بود به این علت که قیمت به روز خودرو داخلی افتی حدود 10 تا 30 میلیون تومانی داشت. البته افت قیمت ارز و طلا در شروع آبان امسال تاثیر زیادی بر قیمت خودرو گذاشته و موجب سقوط نمودارهای قیمت خودرو شد و قیمت به روز خودرو رو به دامنه حرکت کرد. البته به این شیب نزولی نمی­توان خیلی امیدوار بود ولی میتوان آن را نویدی بر پراید زیر 100 میلیونی دانست.

در مهر امسال که گذشت، قیمت به روز خودرو پراید مرز 120 میلیون تومان را هم رد کرد و با ثبت رکورد 133 میلیونی خود را در جمع خودروهای لاکچری ظاهر کرد. سمند که با ثبت رکورد 232 میلیونی خود باعث تعجب سمندسواران نیز شده بود. همچنین پژو 206 تیپ 2 از مرز 200 میلیون و تیپ 5 وارد کانال 300 میلیون تومانی شد. اما این فوران قیمت ها خیلی ماندگار نبود و با شروع آبان فروکش کرد. در هفته گذشته پراید با افت 23 میلیونی به 110 میلیون تومان رسید و سمند نیز 17 میلیون افت داشت. پزو 206 تیپ 2 و تیپ 5 به ترتیب 25 و 27 میلیون تومان کاهش قیمت داشتند.

این میزان افت قیمت به روز خودرو در بازاری که در یکسال اخیر بیشترین سوددهی را به سرمایه داران داشته، بی سابقه بود. اما این کاهش قیمت ها آنچنان برای همه چشمگیر نبوده، چرا که هنوز هستند افرادی که قدرت خرید همین خودروها را نیز نداشته و در حسرت سوار شدن بر آنها روزهای خود را میگذرانند. حتی خریدارانی که قدرت خرید دارند نیز در انتظار کاهش بیشتر قیمت ها هستند و هیچ اقدامی جز رصد بازار نمیکنند.

نکته قابل توجه دیگر اینجاست که در بازار کنونی خودرو همه از یک اختلاف قیمت بزرگ بین دو مرجع قیمت به روز خودرو صحبت میکنند، و آن هم اختلاف بین قیمت کارخانه و قیمت بازار آزاد است. اختلاف قیمتی که به حدی زیاد است بسیاری از خریداران خودروهای داخلی، شرکت در قرعه کشی های ایران­خودرو و سایپا را به خرید خودرو از بازار آزاد ترجیح میدهند. قرعه کشی هایی که تعداد افرادی که ثبت نام میکنند چند هزار برابر تعداد خودرو ها هستند. خودرو هایی با موعد تحویل در سال 1400! این اختلاف قیمت ناشی از سیاست نرخ دستوری قیمت خودرو از سوی دولت است. سیاست اشتباهی که نظارت بر قیمت به روز خودرو را فقط محدود به کارخانه کرده و هیچ ترمزی برای رشد قیمت به روز خودرو در بازار آزاد ندارد.

شرکت‌های خودروساز داخلی تلاش زیادی برای حذف نرخ‌گذاری دستوری خودرو کرده‌اند، اما در شرایطی که اختلاف قیمت به روز خودرو در بازار آزاد و کارخانه بسیار زیاد است، حذف این مصوبه نه تنها به نفع خودروسازان و خریداران نیست، بلکه با افزایش شدید قیمت‌های کارخانه باعث کاهش بیشتر خریداران شده و خودروهای بیشتری را برای خاک خوردن روانه پارکینگ‌های وسیع ایران خودرو و سایپا می‌کند. به نظر می‌رسد در شرایط کنونی که خودروها کاهش قیمت را تجربه می‌کنند، حذف این مصوبه می‌تواند به سود خریداران و خودروسازان باشد. چرا که همین کاهش قیمت به باریک‌تر شدن مرز قیمت به روز خودرو در بازار و کارخانه کمک زیادی کرده است.

ابزار تعیین قیمت به روز خودرو همراه مکانیک

آشفته بازار فعلی خودرو باعث شده که در زمان خرید خودرو، وقت واقعا حکم طلا را پیدا کند. بازار کنونی خودرو مثل قبل نیست که برای اطلاع از قیمت به روز خودرو چند روزی وقت بگذارید و مطمئن باشید قیمتی که روز قبل در یادداشت‌های خود ثبت کرده‌اید همان قیمت امروز است. بنابراین برای اطلاع از قیمت به روز خودرو به مرجعی مطمئن نیاز دارید که بدون اتلاف وقت شما را از به ‌روزترین قیمت‌ها مطلع سازد. همراه مکانیک همان مرجعی است که به دنبالش هستید.

همراه مکانیک از چند تیم متخصص و جوان ایرانی تشکیل شده که برای کارشناسی و قیمت‌گذاری خودرو تجربه و سابقه کافی را دارند. ابزار تعیین قیمت به روز خودرو همراه مکانیک ابزار جالبی است که با استفاده از آن می‌توانید بلافاصله و به صورت کاملا رایگان قیمت ماشین موردنظر خود را متوجه شده و از حداکثر و حداقل قیمت مدل موردنظر خود آگاه شوید.